Brynild Michael's Farm Macadamia, peanuts and cashew. Emballasje Packaging design.
REDESIGN / PAKNINGSDESIGN / VISUELL IDENTITET / TYPOGRAFI / LOGO
  • PENTAWARD
    PENTAWARD

Grand Nuts

Michael’s Farm ble lansert på det norske markedet i 2005 og erstattet da St. Michael’s Peanuts som Brynild Gruppen hadde distribuert i Norge i 25 år. Designet ble den gang bevisst lagt tett opp til St. Michael’s design, og på denne måten lyktes Brynild Gruppen i å beholde eksisterende brukere. Michael’s Farm er kjent for å ha store nøtter av spesielt høy kvalitet, men emballasjedesignet manglet karakter og kvalitetsfølelse. For å sikre fortsatt vekst for merket var det derfor ønskelig å gi Michael’s Farm større særpreg og unikhet for å uttrykke premium verdier i tråd med produktkvaliteten og ønsket premium posisjonering.

Brynild Michael's Farm logo nuts. Visual identity visuell identitet.

HÅNDTEGNET TYPOGRAFI

Designkonseptet tar utgangspunkt i den amerikanske nøttefarmen. Gjennom navn, typografi, illustrasjon og produkttekst fortelles historien om nøttenes opprinnelse. Michael’s Farm har med dette fått et realt, kraftig, autentisk og maskulint uttrykk som får oppmerksomhet i butikkhyllen. Bruken av språklige og visuelle virkemidler gjør at merket oppleves som amerikansk og formidler følelsen av ekte vare.

Brynild Michael's Farm Macadamia, peanuts and cashew box boks. Emballasje Packaging design.

Det var viktig å ivareta overordnede ikoniske elementer for gjenkjennelse blant eksisterende lojale forbrukere, først og fremst for grunnpilaren og originalen i Michael’s Farm serien, Extra Large Peanuts. Samtidig må det nye designet evne å tiltrekke seg nye brukere, og det er viktig at designet klarer å trekke Michael’s Farm Peanuts brukere over til andre varianter i serien. Rødt ble derfor beholdt som grunnfarge for hovedproduktet, med fargekoding som skille mellom variantene.